Kennismiddag 2019 ‘Werk aan de winkel’

Wie weet het nog? Dat de melkboer langs kwam. Of boodschappen doen en aan het einde van de week pas betalen. En heb jij ook ooit boodschappen gedaan in de SRV wagen? Die heeft inmiddels plaats gemaakt voor de elektrische autootjes van Picnic. Daarover spraken we op de Kennismiddag van Ingenieursbureau Multical.

Over onderwerpen als de veranderingen die winkelend Nederland doormaakt en de vraag; is er, met de komst van Picnic en online winkels als Bol.com en Coolblue, nog wel toekomst voor de fysieke winkel?

De dag begint met de vraag: is de winkelstraat dood?

Men is het erover eens: de winkelstraat is niet dood, maar ernstig ziek. Hoe gaan we het tij keren en de winkelstraat verbeteren?

Door te clusteren ontstaan er ruimtes voor werkgelegenheid

Volgens Remko van Eldik van de Gemeente Delft is clusteren het antwoord. Meervoudig ruimtegebruik en integrale aanpak t.b.v. een gevarieerd winkelaanbod in samenhang met de omgeving moeten de oplossing zijn.

Op dit moment zijn veel winkels gevuld met pizzeria’s, nagelstudio’s, zonnebanken etc. Dat is wel economisch maar het zijn geen winkels. De gemeente Delft objectiveert dat nu. Er moeten keuzes worden gemaakt en buurt- en wijkwinkelcentra moeten worden samengevoegd. Als er nu een supermarkt wegvalt, vallen de winkels er omheen vaak ook weg doordat klanten wegblijven. Door te clusteren ontstaan er ruimtes voor werkgelegenheid. Als we vasthouden aan oude gewoontes is het, volgens Van Eldik, over met de winkels. Het huidige winkelaanbod is aan verandering onderhevig  en dient in te spelen op de huidige trends.

Een wijkwinkelcentrum als huiskamer van de wijk

Tymon Ros van SUM+ architecten komt ook aan het woord tijdens de Kennismiddag. Hij spreekt voornamelijk over het aanpassen van het uiterlijk en hiermee de uitstraling van de wijkwinkelcentra. Als architect kijken zij naar de context; wat is de geschiedenis van het gebied? Wie zijn de gebruikers (huurders en bezoekers)? Het resultaat is dan een uniek, specifiek en toekomstbestendig ontwerp dat onderscheidend is.

Volgens Ros moet je een icoon hebben dat centraal staat in het hart van het winkelcentrum. “Waar kom je vandaan?” “Heerhugowaard” “Oja, daar bij die mooie La Place”. Het gaat om herkenning en een identiteit. Dat trekt aan.

Bij SUM+ architecten willen ze van wijkwinkelcentra gezellige woonkamers maken. Oftewel; de huiskamer van de wijk, een ontmoetingsplek. Ros  wil af van ‘de beleving’, dit is slechts tijdelijk. Bij SUM+ architecten zoeken ze naar een huiskamer waar mensen iets hopen te vinden en dat dan ook vinden.

Een verbinding van wonen, winkelen, werken en uitgaan

Ook bij Manhave Vastgoed zien ze, volgens Steven Manhave, het belang van een ontmoetingsplek in. Zo stellen ze zichzelf de vraag “hoe kunnen wij een ruimte maken voor mensen om elkaar te ontmoeten?” Manhave Vastgoed ziet het centrumgebied van Rotterdam als evenemententerrein met een eigen in- en uitgang. Bezoekers wil je vermaken. Ze benaderen specifieke winkels actief om hun winkelruimte te verhuren t.b.v. een volledig en gevarieerd winkelaanbod, passend bij de vraag.

Bij Manhave Vastgoed staat het verbinden van wonen, winkelen, werken en uitgaan voorop en hun motivatie? De liefde voor de stad.

Passie voor vastgoed

Onze motivatie voor deze dag is passie voor vastgoed. Jasper de Rijke van Ingenieursbureau Multical sluit de dag af. Naast een passie voor vastgoed, geldt dit ook voor de onderliggende bouwtechniek en het bouwproces. Dit alles met het oog op de eindgebruiker en de leefbaarheid van de stad.  Onze kennis en ervaring op dit gebied maakt ons onderscheidend en is voor onze opdrachtgevers van wezenlijk belang.

Na een dag vol met informatie kunnen we met nieuwe opgedane kennis weer aan de slag. Alle sprekers, medewerkers en gasten ontzettend bedankt voor deze dag tot een succes te maken.

To search, begin typing