Nieuwbouw A-Pier, Luchthaven Schiphol

Tegen het eind van dit jaar zal de nieuwe A-Pier op Luchthaven Schiphol worden opgeleverd. Aan het ontwerp van cepezed te Delft, heeft Ingenieursbureau Multical bijgedragen door middel van advisering op het gebied van de bouwcontracten (het opstellen van een STABU-bestekboek).

Maandelijks zal in een korte beschrijving het op de bureaukalender 2020 van Ingenieursbureau Multical afgebeelde object worden toegelicht. Het betreft in totaal 12 objecten, waaraan wij in de inmiddels 32-jarige bestaansgeschiedenis van ons ingenieursbureau, een bijdrage hebben mogen leveren.

De overeenkomst tussen deze objecten is, dat zij zijn te kenmerken als ‘bijzondere’ objecten. Niet de categorieën woningen, kantoren of scholen, staan centraal. Hoe onderscheidend, qua ontwerp, deze gebouwen ook kunnen zijn, voor de bureaukalender van 2020 zijn wij op zoek gegaan naar de ‘krenten in de pap’.

Nieuwbouw A-Pier, Luchthaven Schiphol

Vanwege het groeiend aantal passagiers versterkt Luchthaven Schiphol zijn infrastructuur. Het eerste grote project is de nieuwe A-pier. In 2017 werden cepezed en cepezed interieur gecontracteerd voor het total-engineering team dat is samengesteld door het internationale ingenieursbureau AECOM. 

De nieuwe pier heeft een oppervlakte van 55.000 vierkante meter, krijgt vijf gates voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en drie gates voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde. De gates aan de zuidzijde kunnen ook gebruikt worden om zes narrow-body vliegtuigen aan te sluiten. 

De nieuwe pier is open en transparant. Er zijn ondermeer grootschalige vides die de verdiepingen sterk verbinden. Hierin staat levend groen dat tot de bovenste bouwlaag groeit. In het interieur vinden passagiers kunst en Nederlandse designklassiekers. 

De pier is ontworpen op het internationale duurzaamheidslabel LEED Gold. De duurzaamheid zit onder andere in de modulaire opzet en de materiaaltoepassingen. Zo zijn de vloerafwerkingen van bamboe of lichtgewicht composiet op basis van marmerpuin, terwijl de plafonds van gerecycled kunststof zijn. De gevels zijn hoogisolerend en klimaatadaptief. De daken van de pier en gatehouses dragen zonnepanelen.

Het ontwerp voor de nieuwe pier was eind 2017 klaar. De bouw startte in 2018 en de oplevering zal naar verwachting in december 2020 plaatsvinden.

Tekst en artists impression: www.cepezed.nl

To search, begin typing